Viktigheten av takboks i glassfiber
Den falske tryggheten man får ved at boksene er låst fast på taket, gjør at bilister til tider fyller boksene for fulle.
En test utført og publisert av NAF ga skremmende resultater: I sammenstøt i kun 40 km/t føk ski og staver ut av boksene som prosjektiler. Andre bokser gikk i oppløsning. Disse boksene var laget av mykplast.
NAF gjorde sammen med Testfakta en viktig oppdagelse i fjor vinter. Allerede ved kollisjon i lav hastighet kan en takboks (også kjent som
skiboks) være farlig for andre trafikanter.
Bilorganisasjonen testet ni ulike bokser, og kun én holdt mål.
Merk deg maks lastekapasitet.
Den falske tryggheten man får ved at boksene er låst fast på taket, gjør at bilister til tider fyller boksene for fulle. Mange takbokser har makskapasitet, så det bør sjekkes ut i forkant.
Er lastekapasiteten på 50 kg, bør man holde seg til det, og helst et godt stykke under. I NAF-testen varierte vekten av taklasten fra 50 – 75 kg. Testerne opplevde at flere åpnet seg, andre løsnet fra taket og gikk nærmest i oppløsning.
Takbokser i mykplast ikke like bra som glassfiber
Det er viktig å presisere at alle boksene som ble testet var av mykplast og ikke glassfiber som er tyngre og sterkere. Dette er noe av grunnen til at vi i Dekk1 fører takbokser i glassfiber fra Skiguard.
Rådet er å laste lette ting på taket. Og legge tunge saker så lavt som mulig inne i bilen. Løse gjenstander som ligger høyt i kupeen er også livsfarlige ved kollisjoner.
Ski er vel naturlig å laste i en takboks, og produsentene bør selvsagt sikre at boksene tåler skiutstyr. En utfordring er at ski i flukt kan være dødelig for trafikanter, inkludert møtende bilister hvis den treffer bilvindu, som igjen understreker viktigheten av glassfiber.
Vær også klar over bilens endrede kjøreegenskaper ved tyngre og høyere last; man bør holde avstand og ikke trå for hardt på gasspedalen.
Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta nyheter og nyttig informasjon fra Dekk1.